Sunday, August 30, 2009

Kek Belacan



Kek belacan? Ada ke kek belacan? Macam mana bau dia. Hihihi...itu persoalan yang tersembul dari mulut saya kepada Kak Badi (Cikgu Badiah Bolhari...rakan uni saya). Senyum Kak Badi dengar soalan2 saya. "Nanti potluck majlis perpisahan kita kak bawa erk," kata kak Badi. "Kau rasalah sendiri nanti ada rasa belacan ke tidak." Hihi...Saya tambah lagi, nanti nak resepi kak. 

Ketika kami buat jamuan perpisahan Kak Badi bawa bermacam2 kek lapis termasuk kek belacan. Saya kejar kek belacan dulu. Cium. Wow, wanginya! Jamah sikit. Wow, sedapnya!!! Saya hanya sempat kukus kek ini sahaja. Resepi kek2 lapis lain yang siap Kak Badi bagi, bertaip lagi...saya tampal elok dalam buku koleksi resepi saya. Dah lusuh pun, saya masih sayang sungguh kat buku tu. Kek2 lapis lain belum sempat test kak....hihi...dah bertahun2 dah...huhu

Resepi Kek Belacan Kak Badi

Bahan-bahan:

10 biji telur ayam
16oz mentega
200gm horlick
1 tin susu manis
1 tin nestle cream
1 tin kaya (sederhana)
2 1/2 gelas tepung gandum
2 gelas gula kastor
2 botol kecil gula hitam
1 camb ovellete
1 camt esen vanilla

Aturannya
1. Pukul gula dengan mentega hingga kembang
2. Masukkan telur satu persatu hingga habis
3. Gaulkan kaya, horlick
4. Masukkan tepung gandum, gaul sebati
5. Masukkan nestle cream, gula hitam, ovellete dan vanilla
6. Kukus selama 4 jam

Selamat mencuba.

No comments:

Post a Comment