Sunday, August 31, 2014

WAFFLE HOME MADE


Sumber : myresepi, along purnama dan pensonic

Semua bermula dengan kegilaan anak2 membeli waffle tiap kali ke mana2 mall. Akhirnya saya mencari waffle      maker supaya dapat menyediakan sendiri di rumah. Tak payah beli2 lagi la nak. Sayang duit. Hihihi. Bukan kedekut. Tapi rasanya lebih afdhal menyediakan sendiri untuk santapan anak2. Tak kira masa boleh masak ni. 
Beberapa resepi telah saya cuba dan semuanya alhamdulillah... 
Resepi 1:
   2 biji telur
   3/4 cawan susu segar (saya pernah guna susu tepung campur air dan susu       sejat...semuanya ok)
   2 camb minyak sayur
   1 cawan tepung
   1 1/2 camt baking powder
   1 1/2 camt gula 
   1/2 camt garam

  Penyediaan:
    1. Panaskan waffle maker
    2. Pukul telur hingga berbuih sedikit
    3. Campurkan susu dan semua bahan lain. Pukul sebati.

 
   4. Tuang ke dalam waffle maker anggaran dua senduk (saya guna JM Posner)


   5. Biarkan masak perang. Angkat dan sapu sebarang topping kegemaran...kaya atau mentega kacang dll.

  
Resepi 2 
  1. 1/2 cawan tepung gandum
  2. 75 ml susu segar
  3. 2 biji telur asingkan putihnya
  4. 1/2 camt baking powder
  5. 1 camt minyak masak
  6. 1 camt gula halus
  7. Secubit garam 
Penyediaan:
  Pukul putih telur hingga kembang dan gebu (menjadi meringue)
  Dalam bekas berasingan, gaul rata kuning telur, tepung yang telah diayak bersama baking powder,   susu, garam   dan minyak masak.
  Gaul sebati.
  Panaskan waffle maker dan bakar hingga masak.
  Hidang dengan topping kegemaran.
  *Nota : kalau tak ada waffle maker, boleh aje jadikan penkek, masak dalam kuali leper. Rasanya tetap sama cuma rupa berbeza.

  
Resepi along purnama: 
  * waffle coklat 
  1 cawan serbuk coklat
  120 g butter / majerin
  3/4 x 2 cawan gula halus
  4 biji telur
  4 camt esen vanilla
  2 cawan tepung diayak bersama 2 camt baking soda dan 1/2 camt garam
  1 1/2 cawan susu segar campurkan dgn 2 1/2 camt cuka 
  Penyediaan: 
  Gaulkan serbuk coklat, majerin / butter dan gula hingga rata
  Masukkan telur sebiji demi sebiji, gaul
  Masukkan esen vanilla
  Masukkan susu berselang seli dengan tepung
  Bakar dalam waffle maker yang telah dipanaskan hingga masak
  Hidang dengan topping kegemaran.



  Waffle Pensonic

  2 biji telur diasingkan putih dan kuning
  1 1/2 cawan susu segar
  1/2 cawan minyak sayur
  1 3/4 cawan tepung gandum
  1 camb baking powder
  2 camb gula halus (resepi asal 1 1/2 camb)
  1 camt garam
  Esen vanila (optional utk bau yang wangi)

  Penyediaan: 

  Pukul putih telur hingga menjadi meringue
  Dalam bowl lain pukul kuning telur hingga menjadi pekat
  Campurkan susu dan minyak ke dalam kuning telur
  Masukkan bahan-bahan kering dan gaul rata
  Masukkan meringue dan kaup balik hingga sebati
  Bakar dalam waffle maker yang telah dipanaskan terlebih dahulu. Bakar hingga    perang.
  Hidang dengan topping kegemaran
  Selamat mencuba.
  

Nota : Suatu ketika dahulu...tahun 2011 saya pusing keliling mencari waffle maker. Mak aii susahnya nak jumpa kalau dicari. Akhirnya saya jumpa di Parskon Kajang ketika jalan2 hantar anak ke SMK Tinggi Kajang. Jenama Takada. Tak ada? Hahaha...Tengok jenama macam tak caya tapi alhamdulillah. Rupanya cantik dan harganya murah. RM59.00 sahaja ketika itu.  Saya cari lagi waffle maker yang lain sebab tak puas hati waffle tu nipis sangat. Saya suka yang tebal, lembut di dalam crunchy di luar. Jumpa pula Kenwood Multi Snacker. Kalau tak silap RM240.00 kat Onking. Itupun kena order. 4 segi... tak puas hati jugak sebab nak bulat...adoiii...akhirnya dapat juga JM Posner berli secara online dengan penjual barang dari UK. Suka sangat dengan hasilnya. Alhamdulillah.


No comments:

Post a Comment