Monday, March 12, 2012

Koleksi Acuan Silikon

Entah kenapa saya amat menggilai gejet dapur yang pelbagai, tapi yang sebetulnya, ia memudahkan kehidupan...ini antara gejet yang menjadi koleksi saya. Saya tak memiliki banyak acuan kek atau biskut seperti mana ibu-ibu lain yang suka memasak. Saya cuma menyimpan acuan yang cantik pada pandangan mata saya sahaja dan sebelum ini semuanya kaca sama ada pyrex atau borcam dan arcopal. Namun, sekarang agak popular acuan silikon nih. Pertama kali saya beli acuan silikon tupperware yang kaler merah bawah sekali tu. Apabila mencuba membakar kek buat kali pertama, saya akui ia sangat2 mudah diguna, tahan panas (tupperware tu tahan sampai 185 C sahaja...tapi yang dua kat atas dan bawah ni tahan sampai 220 C.


Paling penting, senang simpan, jimat ruang, nak bakar kek tak perlu alas mentega atau yang seumpamanya sebab ia tak melekat. yang sedapnya juga, selalu anak2 memang tak sabar nak merasa kek atau kuih muih yang masih dlm oven tu...jadi bila masak saja, tak perlu nak tunggu sejuk, boleh terus keluarkan dari acuan dan potong untuk dinikmati...


Erm...kalau beli online dari oversea memang mahal kan? Tapi alhamdulillah, saya yang menunggu koleksi terbaru tupperware (kalau2 ada lagi acuan silikon) terjumpa bakery yang menjual acuan2 ini di Bangi...kebetulan kedai yang baru dibuka...masa saya masuk kedai tu, masih dalam penyusunan...erm, dah jumpa ni, teruslah saya beli beberapa biji...sebelum ni telan air liur tengok acuan2 cantik kat internet, dan kini ia sudah ada dalam simpanan saya...

No comments:

Post a Comment