Monday, August 11, 2014

DENDENG BERLADO

Alhamdulillah. Dengan daging Idil Fitri yang masih tersimpan lebihan stoknya, dapatlah saya memasak daging dendeng untuk hidangan makan malam ini. Saya suka merujuk beberapa sumber untuk mendapat hasil terbaik. Alhamdulillah juga, resepi Chef Wan menepati citarasa selera saya.

Saya suka menggunakan cili jenis kerinting kerana ciri kepedasannya yang enak sekali. Alhamdulillah anak2 tahan makan lauk ini walau ia agak pedas.


Sumber : Chef Wan

Bahan-bahan:
500 daging
4 camb kicap pekat manis
3 helai daun limau purut disiat
3 camb cuka putih
Minyak secukupnya
Garam gula secukupnya

Bahan pes rempah:
8 tangkai cili merah/kering, buang biji dan hiris nipis
3 ulas bawang putih
6 biji bawang merah


Penyediaan:

1. Rebus daging hingga empuk. Hiris nipis dan ketuk secukupnya. Kemudian perap dengan kicap manis beberapa minit.

2. Satukan bahan pes dan kisar lumat.

3. Panaskan minyak dan goreng daging hingga garing, ketepikan.

4. Keluarkan lebihan minyak dan tinggalkan anggaran 2 sudu besar. Tumis pes rempah hingga naik bau.

5. Masukkan daging goreng tadi. Masukkan juga daun limau purut, garam, gula dan cuka.

6. Kacau sebati beberapa minit. Hidangkan dengan hiasan mengikut selera. Enak dimakan dengan nasi panas.


Selamat mencuba.

2 comments:

  1. Sedap ni...sayang nya tak pernah cuba masak sendiri lagi.

    ReplyDelete
  2. Betul kak Mahh...first time saya cuba...alhamdulillah bersumberkan buku resepi 400 resepi terbaik chef wan

    ReplyDelete