Tuesday, August 26, 2014

PUDING MARBLE COKLAT CAPPUCINO




Sumber : IzahDaut dan Cikgu Zariza

Puding marble? Anak2 suka sangat puding nih. Alhamdulillah, mak2 pun suka. Saya masak puding ni adaptasi dari puding belang yang saya tuntut daripada rakan saya ketika bertugas di Shah Alam 20 tahun lepas...Cikgu Zariza. Terima kasih Za...akak dah upgrade puding yang Za ajar. Puding ni guna serbuk agar2 berdasarkan resepi yang kak cuba dari blog izahdaut.blogspot.com. Dulu akak bukan main kagum macam mana Za buleh jadikan puding ni jadi cantik camni...huhuhu

Untuk puding ni, hari ini saya jamu kawan2 untuk acara potluck di sekolah. Suka tengok kawan2 jamah. Alhamdulillah.


Bahan-bahan:
10 g serbuk agar2
2 cawan air
2 cawan susu sejat
3/4 cawan gula pasir
4 camb tepung kastad
1 biji telur (saiz c pun takpe)
3 camb mentega (jangan terlebih, jd guna sudu penyukat khusus)
Secubit garam
1 camt esen vanilla
1 camb emulco coklat
1 camb emulco cappucino


Penyediaan :

Masak air, gula pasir dan agar-agar hingga larut. Campur tepung kastad dengan susu pekat dan kacau hingga larut. Masukkan ke dalam adunan. Kacau selalu. Godak2 sikit telur dan masukkan ke dalam bancuhan bersama mentega. Akhir sekali masukkan garam dan esen vanilla. Biar memekat sedikit tapi jangan terlalu pekat.


Tutup api dan bahagikan kepada dua adunan sama banyak. Anggar sahaja. Tak perlu sukat atau timbang. Hihi. So, bekas biar sama saiz baru senang nak agak atau ukur.


Satu adunan biarkan dengan rasa asal. Satu lagi tambahkan emulco coklat dan emulco cappucino. Sebatikan guna whisk belon.

Lapiskan ke dalam loyang guna senduk sama saiz. Mulakan dari tengah untuk setiap senduk. Adunan akan ketepi sendiri dan menjadi berlapis dengan cantik. Makin banyak layer makin cantik dan menipis layer tersebut.

Setelah siap, sejukkan. Masukkan ke dalam peti sejuk sebelum hidang untuk hasil yang mengujakan.

Selamat mencuba.

Nota:

Nak melayer/melapis kena sabar. Ini pun ada juga menitik sikit2 walau saya dah cukup hati-hati ketika melapis. Yang penting tangan jangan gigil. Kalau tak jumpa kedua-dua emulco berkenaan, boleh tukar emulco coklat kepada 1 camb serbuk coklat dibancuh dengan 1 camb air panas. Emulco cappucino pula ditukar dengan serbuk nescafe campur air panas. 1 camb. juga. Atau boleh juga guna emulco coffee.


No comments:

Post a Comment