Sunday, August 31, 2014

RESEPI ASAS BAN / ROTI



Ban Kelapa

Sumber resepi : Mudahnya membuat ban (Chef Faizal Ng Abdullah & Jalilah Abdullah)

Saya sangat teruja ingin memasak roti home made. Saya telah mencuba memasak pelbagai resepi roti berpandukan buku roti keluaran karangkraf, resepi kawan dan beberapa resepi internet. Malangnya saya amat tidak berpuas hati dengan hasilnya. Kering dan tidak segebu roti yang dijual di pasaran. Allah Maha Mengetahui isi hati saya. Dan, akhirnya saya menemui buku resepi tersebut ketika mengikut suami outstation di Alor Setar. Kedai buku Hassan kut. Lupa pulak saya.

Chef Faizal menurunkan beberapa tips yang semuanya saya ikuti...patuh ajaran chef. Alhamdulillah. Berasaskan satu resepi utama saya berjaya menghasilkan pelbagai jenis dan rupa roti dengan hasil yang indah sekali. Lembut, gebu, wangi. Pendek kata sangat menggembirakan saya sekeluarga. Malah saya pernah jamu kawan2 dan mereka menyukainya. Rasa nak buka bakeri pun ada. Hihihi.

Saya berasa amat gembira kerana resepi ini terbukti menjadi sehingga saya berupaya membuat pelbagai jenis roti kesukaan anak2 tanpa perlu dibeli di kedai lagi. Terima kasih Allah.

Ban Gulung Kismis

Bahan-bahan

500 g tepung high protin
80 g gula halus
50 g shortening / lemak sayuran
20 g yis kering
20 g susu tepung
1/2 sudu kecil bread improver
1/2 sudu kecil garam
2 butir telur gred B atau C
300 ml air (anggaran)
Majerin cair secukupnya untuk disapu di atas ban setelah masak

*Kalau nak buat roti burger, sediakan sedikit bijan putih atau hitam untuk ditabur di atas roti.

Penyediaan:

1. Sediakan mesin pengadun. Saya guna Kitchen Aid yang heavy duty. Alhamdulillah, mudah kerja manguli. Masukkan tepung, susu tepung, bread improver, lemak sayur, yis dan garam. Perlu ingat, letak yis dengan garam berjauhan sedikit sebelum diadun kerana yis tak dapat berfungsi dengan baik jika terkena garam. Gaul semua bahan hingga sebati.

2. Masukkan  telur sebiji demi sebiji. Putar perlahan guna kelajuan no. 1. 

3. Masukkan air sedikit demi sedikit dan terus uli doh selama 10 minit hingga doh lembut dan licin.

4. Tabur sedikit tepung di atas meja menguli. Letakkan doh dan uli seketika. Rehatkan doh 5 ke 10 minit supaya doh kembang. Tutup dengan plastik supaya doh tidak kering. 

5. Apabila doh kembang, uli semula guna tangan anggaran 5 minit sehingga doh nampak licin.

6. Potong dan timbang doh anggaran seberat 50 g setiap satu. 

7. Bentukkan doh bulat2 anggaran 20 biji. Susun jarak2 dalam loyang yang telah disapu shortening. Biar doh kembang dua kali ganda.

8. Pukul sebiji telur. pabila doh dah kembang 2x ganda, sapukan telur ke atas doh. Sapu arah sehala.

9. Akhir sekali taburkan bijan di atas doh dan bakar di tetingkat atas selama 10-15 minit suhu 220C sehingga masak. Keluarkan dan sejukkan.

10. Sejukkan dan bungkus untuk kegunaan bila2 masa.

Selamat mencuba.


No comments:

Post a Comment