Monday, August 4, 2014

Tulang Masak Asam Pedas


Saya amat tidak pandai memasak asam pedas. Bukan resepi tradisi Terengganu. Sesekali teringin pula makan asam pedas tulang. Maklum Ramadhan tempoh hari amat mendugakan apabila ada harinya buntu pula apa menu nak masak. Jadi saya intai resepi2 di dalam blog dan terjumpa resepi Azie Kitchen yang menarik ini. Alhamdulillah hasilnya. Cuma saya derhaka sikit waktu memasaknya sbb nak jimat masa.

 Bahan-bahan:
1 kg tulang lembu
3 biji tomato dibelah 4
1 tangkai daun kesum (kat pasar dijual rm1.00)
1 atau 2 batang bunga kantan, dibelah 2 (saya belah tak putus)
Air secukupnya
Air asam jawa secukupnya
Garam dan serbuk perasa secukupnya
Minyak untuk menumis

Bahan kisar:
20 tangkai cili kering (saya guna cili kisar yang disediakan sendiri - anggaran 2 sudu besar)
6 biji bawang merah
4 ulas bawang putih
2.5 cm halia
2.5 cm lengkuas
3 batang serai - ketuk
1 sudu makan serbuk jintan manis
1 sudu makan serbuk jintan putih

Cara cara:
Panaskan minyak masak dan tumis bahan kisar sehingga naik bau dan betul betul garing.
Rebus tulang sehingga daging empuk. Kemudian masukkan bahan tumis ke dalam periuk rebusan tulang dan masak sehingga mendidih. Masukkan pula  air asam jawa. Perasakan secukupnya.Setelah itu masukkan daun kesum dan bunga kantan. Biarkan mendidih. Sedap mencicip sekeping2 tulang dan daging.
*Nota: anggaran sukatan di atas saya bubuh ikut citarasa sendiri. 

No comments:

Post a Comment