Wednesday, August 13, 2014

Pizza Home Made versi Jamie Oliver

Pizza Sardin Simple


Sumber : http://www.jamieoliver.com/recipes

Bahan-bahan:

1 kg tepung roti atau 800g tepung roti campur 200g tepung semolina/suji
1 camt garam
14 g yis kering
1 camb gula kastor
4 camb minyak zaitun
650 g air suam kuku


Pizza Sosej

Penyediaan:

Ayak tepung dan garam. Masukkan ke dalam mangkuk adunan. Ketepikan. Saya guna Kitchen Aid Mixer yang heavy duty tu untuk menguli, jadi tak perlu uli tangan seperti yang ditunjukkan dalam resepi Jamie tu. Mudah hidup ni kan?

Campurkan air suam di dalam jug dengan yis, gula, dan minyak zaitun. Biar beberapa minit hingga ia berbuih.

Letakkan mangkuk adunan pada mixer dan mula putar perlahan sambil tuang sikit2 campuran air dan yis tadi. Uli hingga sebati. Tutup dengan tuala lembab dan biarkan seketika hingga ia naik dua kali ganda.

Setelah doh naik, uli sekali lagi sekejap saja. Kalau uli tangan takde sekejap kut kalau tengok Chef Wan menguli dulu...

Tabur meja kerja menguli dengan tepung, keluarkan adunan ke atas tepung dan uli kejap. Potong 4 bahagian (atau seberapa suka ikut saiz pan pizza).

Canai ikut saiz pan. Sapu sos pizza sama ada kimball, prego atau sos home made dan boleh bubuh topping kesukaan serta keju. Wow...alhamdulillah...boleh menyaingi pizza hut atau domino tau doh pizza Jamie ni...Alhamdulillah.



Pizza Crabstick Filamen

Untuk membakar piza, pastikan oven dah dipanaskan terlebih dahulu 200C. Masa memasak anggaran 15 ke 25 minit bergantung kepada saiz dan ketebalan piza.

Topping tu boleh dibakar dahulu bersama doh, dan mayonis dan keju boleh diisi apabila doh dah masak. Dan masukkan semula ke dalam oven lebih kurang 3 ke 5 minit untuk hasil yang yummy yummy. Keraknya tu amat rangup jika kita campur dengan tepung semolina. Tapi kalau menggunakan 100% tepung roti pun dah ok.

Selamat mencuba.

No comments:

Post a Comment