Thursday, August 21, 2014

MISSISIPPI MUD CAKE

Sumber: http://www.foodnetwork.com/recipes/paula-deen/mississippi-mud-cake-recipe.html

Kek ini merupakan antara kek coklat yang sangat saya gemari. Ia sangat lembut dan berkrim di bahagian bawah kek. Saya bukanlah penggemar coklat. Namun, apabila pertama kali memasak dan menikmati kek ini, saya mula menyukainya dan membuatnya berulang kali.

Malah, anak yang menggemari kek ini juga suka apabila tahu saya memasaknya. Namun, jika memasak kek, saya tak suka menghias atas sebab-sebab kesihatan. Saya juga tak galakkan anak2 makan topping yang berlemak dan berminyak tu.

Kek coklat ni padat dan lembap, sesuai dihidang utk minum petang atau sbg manisan jika dihidang dgn krim putar atau aiskrim.




Bahan-bahan 
(Resepi yang saya taip di bawah pula adalah resepi buku tentang coklat milik saya.)

250 g mentega tanpa garam
175 g coklat biasa dipatahkan atau diricih
340 g gula perang
300 ml air panas
1 camb kopi segera

Campurkan semua dan cairkan secara double boiler…kacau sebati dan rehatkan 15 minit. Baunya sangat harum saat ia mencair. Hummmm...

200 g tepung gandum*
55 g tepung kek*
55 g serbuk coklat*
2 biji telur dipukul sedikit

Ayak bahan bertanda *. Campurkan semua ke dlm cairan coklat dan kacau sebati. Tak perlu guna mixer elektrik. Guna whisk belon saja ye.


Bakar dlm ketuhar 160C yang telah dipanaskan terlebih dahulu…lebih kurang 1 jam (hingga masak)…alhamdulillah, hidang setelah disejukkan sekejap…hiasan ikut kreativiti…

Selamat mencuba.

2 comments:

  1. Assalammualaikum.. mohon copy ye resepinya... tq.. feel free jom blog walking pl ke blog saya sarahsamsuri1502.blogspot.com.. done follow

    ReplyDelete