Thursday, December 17, 2015

Laksa Terengganu Kuah Putih dan Kuah Merah

Assalamualaikum wbt... Pagi ini berkesempatan luangkan sedikit masa untuk bercerita tentang laksa Terengganu. Ini mengikut apa yang saya tahu sahaja berdasarkan pengalaman tika kecil dan remaja sebelum berumahtangga. Dulu2 arwah emak kerap juga masak laksa yang memang menjadi kesukaan saya. Tapi emak selalu guna bahan yang dikisar sendiri. Berbeza dengan saya yang guna rempah gulai dan rempah masak beli siap dan sentiasa simpan stoknya memandangkan bukannya senang nak balik Terengganu kerap. Apa lagi setelah ketiadaan orang tua lebih kurang 18 tahun dahulu. Arwah ayah pergi lebih awal iaitu ketika saya berusia 3 tahun. Rumah pusaka pun dah tiada. Huhu...

Saya ingat lagi dengan bunyi2an gelekan batu giling emak dan aroma rempah yang menusuk hidung. Rempah segar yang membangkitkan selera. Semalam, saya terajin pula memandangkan semalam agak free. Stok ikan pula banyak. jadi saya rebus kembung segar 12 ekor untuk masak kuah laksa. Satu kuah putih dan satu kuah merah. Dulu2 arwah emak sebut macam tu. kalau nak masak laksa mak akan tanya, nak kuah merah atau kuah putih. Masa tu belum biasa dengan laksa Penang, Kedah atau Johor lagi. Maklum...heeee.


Kuah merah untuk laksa Terengganu hampir sama dengan versi kuah laksa Johor. Cuma sedikit beza aroma sebab kuah versi Terengganu tidak menggunakan udang kering, ikan masin, serai dan beberapa bahan lain sebagaimana laksa Johor. Sekarang, saya suka sangat dengan laksa Johor sebab rasanya hampir menyamai laksa Terengganu. kalau ikut suami outstation ke JB, tempat yang saya tak akan lupa untuk singgah ialah di Plaza Larkin sebab ada laksa Johor dijual di situ. Cuma terbaru last week, tak dapat singgah makan sebab nampak Plaza Larkin sedang diubahsuai pembinaan. lalu aje lah sambil singgah di Pasar Basah Larkin untuk beli lontong. Itu satu lagi kesukaan saya kalau ke Johor. Lontongnya.


Kuah putih versi laksa Terengganu ni, sama saja dengan kuah laksam. jadi kalau masak kuah laksam, selain untuk makan laksam, boleh juga makan dengan laksa basah putih tu. Jadilah laksa Terengganu kuah putih. Senang kan? Resepinya ada dalam entry sebelum ini atau boleh aje anda rujuk dalam mana2 blog seperti Azie Kitchen atau Dapur Digital dll.


Satu perkara yang kita perlu ingat, kalau boleh terima la...kalau nak makan sesuatu, memanglah perlu ada semua bahan dan rencahnya. Kalau tak macam tak ori pulak kan. Tapi kalau tak cukup sikit2 tu, pada saya tak jadi hal. Contoh semalam, saya tiada stok kacang panjang, malas pula nak ke pasar, jadi, saya pakailah saja stok ulam yang ada. Timun dan tauge serta daun kemangi sahaja yang ada. Kebetulan stok bunga kantan lupa pulak nak dipotong. Bunga kantan kat rumah selalu ada sebab emak mertua memang tanam pokok bunga kantan di belakang rumah dan ia kerap berbunga.


Makan dengan ulam simple macam ni pun sedap dan berselera. Sedikit beza lagi antara laksa Terengganu kuah merah dengan laksa Johor ialah...laksa Johor dimakan dengan spagetti. Tapi laksa Terengganu guna laksa basah. Kalau di terengganu masih ada dijual laksa segar. Laksa putih. Yang saya tahu di pekan Batu Enam masih ada. Maklum, saya orang Kuala Terengganu. kalau daerah2 lain saya tak tahu pula. Jadi kadang kala di rumah, apabila masak laksa Terengganu kuah merah, tak ada stok laksa putih basah atau kering yang perlu direndam, saya akan makan dengan spagetti aje. Anak2 pun dah terbiasa makan begitu. Alhamdulillah.


Laksa kuah putih pun sedap aje kalau ada daun kemangi. Membangkit rasa dan selera. Laksanya saya guna laksa kering keluaran syarikat bumiputera Islam yang dijual di kedai Az-Zain berdekatan.


No comments:

Post a Comment