Tuesday, December 1, 2015

Laksam Yang Mengembalikan Nostalgia



Laksam...menu kesukaan saya. Waktu masih remaja dan berlum berumahtangga, kerap sekali saya ke pasar Batu Enam atau Manir untuk tujuan mencari menu ini. Arwah emak jarang masak laksam. Yang lebih suka masak laksam tu, nenek...sebelah emak...saya panggil Tok De (nenek tiri). Nenek kandung dah meninggal lebih dahulu.  banyak juga saya belajar resepi masakan Terengganu dengan Tok De. Tok De jenis masak ringkas2 tapi sedap. Tak pernah saya lihat Tok De menggiling rempah macam arwah emak. Rindu betul pada arwah emak. Semoga tenang di sana, di sisiNya ye emak.

Sudah beberapa hari saya ke pasar mencari tongkol hendak memasak nasi dagang tempahan kawan2. Tak dapat. Sudahnya saya beli ikan kembong saja untuk masak kuah laksam. Masak laksam tak susah kalau dah biasa. Mengambil masa yang tidak terlalu lama untuk mengukus. Janji air rebusan untuk mengukus sudah panas. Saya pula suka mengukus menggunakan dapur besar yang biasa saya guna untuk memasak tempahan makanan kawan2...apinya besar dan proses memasak lebih cepat. Tak perlu berlama2 di dapur. Alhamdulillah.

Resepi laksam:
Sumber : Mamasya, Azie Kitchen n pesanan arwah emak

3 cawan tepung beras
1/2 cawan tepung gandum atau tepung ubi
5 cawan air suam
Secubit garam
1 sdk air kapur (optional)

Penyediaan:

Panaskan kukusan
Masukkan semua bahan ke dalam mangkuk adunan
Kacau sebati menggunakan whisk belon atau senduk kayu
Ketepikan
Pastikan air kukusan sudah mendidih
Sapu sedikit minyak pada loyang, saya guna pan pizza saiz paling besar dan saiz sederhana (dpt 7 gulung)
Letakkan pan piza beroles minyak tadi ke dalam kukusan
Tuang 2 senduk adunan ke dalam loyang (jumlah ini kena ikut kesesuaian loyang...laksam jgn terlalu tebal...biar nipis2 aje...)
Tutup kukusan dan lihat laksam lps 5 min...bila laksam dah menggelembung, bolehlah angkat dan terus gulung...
Kalau pakai pan piza nonstick tu, loyang boleh dipegang gitu aje, tak panas macam guna tutup periuk...
Ulang step sama untuk adunan seterusnya sehingga habis
Loyang tu terus je sapu minyak walaupun ada lebihan laksam yang melekat sikit2...tak perlu basuh...




Bahan2 kuah:
Sumber : Pesanan arwah emak

1 kg ikan kembong/selayang bakar atau rebus, ambil isi dan kisar lumat
1 kg santan perah
12 ulas bawang merah
3 ulas bawang putih
1 inci halia tua
1 sdb serbuk lada hitam
3 asam keping
Air secukupnya untuk disesuaikan kepekatan
Garam secukup rasa
Perasa optional)

Penyediaan:

Masukkan semua bahan ke dalam periuk
Masak hingga mendidih
Perisakan garam dan perasa
Sedia dihidangkan

Sambal cili untuk laksam
~saya masukkan belacan terus ke dalam sambal ini...secara tradisi laksam dimakan dengan sambal cili dan seketul kecil belacan segar...

5 batang cili merah
5 biji cili api
Seketul belacan
Jus limau nipis / kasturi
Sedikit cuka epal
Sedikit garam dan gula

Kisar lumat semua bahan
Masukkan ke dalam mangkuk kecil sebelum dihidang


Ulaman

Kacang panjang dihiris nipis
Timun dihiris halus
Bunga kantan dimayang halus
Tauge dibuang ekor dan kulit
Daun kemangi/selasih dimayang halus



Hidangan laksam...potong nipis laksam dan masukkan ke dalam mangkuk. Bubuh ulaman2 dan sambal cili. Tuangkan kuah dan sedia dinikmati...

No comments:

Post a Comment