Tuesday, December 15, 2015

Ubi Kayu Sira dan Cerita Kebaikan Tersembunyi Air Kelapa


Assalamualaikum. Harap maaf kerana gambar kelihatan kurang jelas dan tidak menarik. Gambar dirakam ketika ubi kayu sira berkuah tengah panas2. Heee. Gambar pun dirakam menggunakan kamera hp sahaja. Malas nak keluarkan kamera biasa.

Ini cerita sebulan lepas ketika kakak dari JB bermalam di sini. Kebetulan ada sedikit ubi kayu pemberian adik kerani di sekolah yang saya lupa masak awal2 menyebabkan ubi sudah masuk angin. Selalu kalau ubi dah masuk angin, saya buang sahaja. Tetapi kali ini, kakak saya cuba nak masak juga sbb dah lama teringin nak makan ubi kayu sira gula melaka / manisan kampung.

Waktu kakak dah siap bersihkan ubi dan dimasukkan ke dalam periuk, saya yang ketika itu sedang belah sebiji kelapa untuk memasak lauk, spontan, masukkan air kelapa ke dalam periuk berisi ubi itu. Kemudian, setelah ubi sira masak...alhmdlh...terperanjat sangat2 sebab ubi masak empuk dengan cantik. Tidak keras. Tiada kesan langsung bahawa ia telah masuk angin sebagaimana spt sebelum dimasak. Tekstur dan aromanya sama seperti ubi yang baru dipetik dari kebun. Alhmdlh...ilmu Allah, siapa sangka. Dapat petua tanpa sengaja. Sebelum ini tak tahu pun air kelapa mampu membantu...jadi selepas ini tak ada lah membazir asyik nak buang aje kalau ubi kayu dah masuk angin.

Ubi Kayu Sira Gula Melaka:

Bahan2:

1 kg ubi kayu dibersihkan dan dipotong anggaran 2 inci
1 keping manisan kampung made in Terengganu...yang siam tak sedap
Air secukupnya
Secubit garam
2 helai daun pandan disiat dan disimpul

Penyediaan:

Masukkan semua bahan ke dalam periuk dan rebus sehingga ubi empuk. Jika kuah terlalu banyak, kecilkan api dan masak sehingga air gula pekat
Sedia dihidang....

No comments:

Post a Comment