Friday, December 18, 2015

Pau dan Donut Teramat Gebu


Donut merupakan sejenis kuih sarapan kegemaran anak2 saya. Keempat2nya menyukai donut. Tapi kalau pau, mereka kurang sikit. Saya lebih kerap masak donut berbanding pau. Kalau pau goreng laku sikit. Apa lagi kalau burger Malaysia. Sudah masak versi resepi donut yang saya cuba. Pernah dohnya dimakan tong sampah beberapa kali sebab kegagalan menghasilkan donut gebu. Donut2 tersebut selalu merekah dan tak licin ketika dicanai atau dibentukkan. Yang kesekian kalinya ini memang marvelous. Menjadi sekali malah tak malulah kalau nak dibawa kenduri atau dijual. Huhu. Kebetulan rakan fb, Suhaizah Mohammad share resepi ini di grup. Saya teruja melihat yisnya yang membiak cantik tak melimpah walau naik membumbung melebihi mulut gelas.


Kemenjadian yis yang diperam sekejap ini buat saya teruja betul. Kembang hati saya ketika ia naik membukit. Ini adalah campuran bahan2 berikut:

1 peket 11gm yis mauripan
3 sdb gula pasir
1 1/2 cawan air suam

Campurkan gula ke dalam bekas berisi air suam, pastikan gelas atau bekasnya (saya guna tupperware shaker) besar sikit supaya ada ruang yis nak mengembang. Kacau2 gula tu barulah masukkan yis. Kacau sedikit dan biarkan ia seketika hingga ia naik seperti gambar. Saya galakkan anda guna yis mauripan kerana ada rakan saya yang guna yis jenama saf instant, ia tak jadi secantik ini walaupun katanya yis tu stok baru. Saya heran juga sebab saya juga ada guna yis jenama tersebut yang saya beli dalam peket 500gm, untuk buat roti dan tak pernah pula roti tak jadi.

Setakat cubaan saya beberapa kali alhamdulillah ia tak melimpah. Apabila puas hati naiknya tu saya barulah campurkan bahan2 lain pula iaitu:

1 kg tepung gandum
2 sdb susu pekat manis
4 sdb buttercup / majerin



Resepi asal guna uli tangan. Tapi saya macam biasa guna mixer. Jadi, saya masukkan semua bahan tepung dan butter serta susu tu ke dalam mangkuk adunan. Kemudian putar guna hook. Pastu masukkan bancuhan air sedikit demi sedikit dan uli hingga licin.

Jika doh agak keras, boleh tambahkan 2 ke 3 sdb air suam ke dalam bekas bancuhan yis tadi dan tambah ke dalam adunan hingga anda puas hati dengan doh tersebut. Doh haruslah lembut tetapi bukannya lembik. Doh yang lembut ini tak melekat kerana penggunaan butter tu.

Biarkan doh naik dua kali ganda dengan menutup mangkuk adunan dengan tuala lembab dan bersih.
Gambar di atas menunjukkan separuh doh yang mengembang. Saya biarkan ia naik membumbung di dalam mangkuk adunan. Kemudian tumbuk2 doh dan uli pula atas meja atau kabinet kerja.

Doh tersebut saya bahagi dua untuk dibuat donut dan pau inti kacang merah. Canai adunan setebal 1 cm dan terap. Saya canai atas kabinet marble tanpa taburan tepung. Tetapi saya tabung tepung secukupnya dalam dulang yang akan dijadikan tempat rehat donut yang telah diterap. Penggunaan tepung ini dapat bantu memudahkan kita ketika nak ambil donut gebu tu nanti. Okey...rehatkan donut sekejap lagi anggaran 30 minit++ supaya ia kembang lagi.



Donut yang telah siap terap dan sedia untuk digoreng. Kelihatan gebu sekali. Kalau nak ambil dengan tangan memang kena betul2 hati2 untuk elak ada kesan jari pada donut.


Saya guna spatula untuk ambil donut. Donut akan kekal bentuk asal tanpa cela. Kannnn.


Donut akan mengembang lagi ketika digoreng. Api janganlah pulak besar sangat. Nanti dalam tak masak walau luar garing dah.



Donut siap goreng yang mengujakan. kalau nak frozenkan, goreng sekejap saja untuk matikan yis. Tak perlu sampai perang atau kekuningan. Sejukkan dan simpan dalam peti ais.



Donut saya ni saiznya standard aje...guna penerap. Setengah doh dapat hampir 20 biji. Dan pau pula dapat 18 biji. Alhmdlh.


Pau inti kacang merah ketika mula nak peram.


Pau dah naik dan sedia untuk dikukus.


Saya kukus guna Noxxa steamer. Memudahkan kerja. Lagi pula jumlahnya tak banyak sangat. Tak perlu nak keluarkan kukusan besar. Sekali naik kukusan tiga tingkat terus. Satu tingkat saya muatkan 5 biji sahaj untuk elak melekat. Kukus anggaran 15 minit atau hingga masak.




Serius cakap, memang betul2 gebu sehingga suami yang tak begitu gemar pau kacang pun teruja menikmatinya. Begitu juga dengan donut. Dan dia senyum sahaja tanpa komen apa2 sebagaimana resepi2 terdahulu. Hasilnya memang sangat baik dan tiada cela seperti pecah dan kembang tak sekata sebagaimana dahulu. Syukur dengan ilmu Allah yang dikongsi.

7 comments:

  1. Assalam. Mcmana nk kukus dgn steamer noxxa tu? Blh bg step by step x? Tq

    ReplyDelete
  2. wslm...
    susun pau atas dulang steamer...tunggu pau kembang sekali ganda...pastu boleh kukus... kukus noxxa boleh digunakan terus tanpa memanaskan air terlebih dahulu...sebab jangkamasa air nak panas tu sekejap aje...selesai kukus...jangan buka terus penutupnya, letak dahulu bhg atas periuk dengan penutup sekali atas kertas bekas telur ayam 30 bj tu...biar ia bertenang di situ...dah suam sikit baru buka....dan boleh nikmati...

    ReplyDelete
  3. Assalam sis.nk tnye,resepi ni tak perlu letak garam ke?

    ReplyDelete
  4. Nk tyalh klu gna tpg pau blh ke buat donut ngn tong pau ek nk kna ltk yis DLL LG or hya air dia ltak

    ReplyDelete