Saturday, November 28, 2015

Nostalgia Kelas Meroti

Ini cerita lama. Menjadi nostalgia atas permintaan untuk mengadakan kelas roti lagi. Keterujaan saya membuat roti homemade di rumah membuatkan ramai rakan tak senang duduk sebab nak rasa sendiri bagaimana seronoknya menghasilkan roti di dapur sendiri. Hummmm...terapi memasak bagi saya menjadi ikutan sebahagian besar kawan2. Alhamdulillah. Ramai juga yang memujuk saya berkongsi cara membuat roti. Saya agak segan sebab saya tiada mengikuti mana2 kelas memasak khusus apatah lagi untuk membuat roti. Saya mula memasak roti secara suka2 bagi mengisi masa di rumah memandangkan anak2 semakin besar dan banyak masa saya bersendiri di rumah sementara anak2 belajar di asrama penuh dan di sekolah harian.


Saya banyak mencuba memasak pelbagai jenis roti sama ada menggunakan resepi di internet mahupun melalui koleksi buku2 yang dibeli. Banyak koleksi buku roti yang saya kumpul dan mencuba memasaknya jika lapang. Pada awalnya, iaitu tahun 2009, banyak dah resepi roti yang saya cuba. Ada menjadi, ada yang tidak. Ada antara roti yang saya buat tu keras kejung, lempar kat ayam, mahu mati ayam tuh. Heeee. Malah, banyak yang dimakan tong sampah sbb tuannya dan anak2nya tak lalu nak makan roti kejung...hahaha...

Namun begitu, saya terus mencuba. Sampaikan saya pernah minta resepi kawan baik saya, roommate ketika belajar sebab saya lihat rakan saya tu post roti yang menjadi di fbnya. Alhamdulillah. Jadik. Sedap pulak tu. Oleh sebab dah suka sangat buat roti, saya beli sebuah bread maker Kenwwod yang ketika itu ada sale di Senheng. Saya jangka, kalau ada BM, tak susahla saya nak buat roti lagi. Hummm...memang senang, tapi saya tak berapa syok guna BM sebab seme BM yang buat dari menguli hingga membakar. Pastu bentuk camtu jugak. Bantal. Heee.

Suatu hari, saya ikut suami outstation ke utara. Saya dan anak2 yang memang sangat suka singgah di mana2 kedai buku berbanding kedai pakaian dll singgah di Hasani Book Store. Alhamdulillah jumpa satu buku hasil tulisan Chef Abdulah Ng dan Chef Jalilah tak silap saya. Saya mencuba resepi2 tersebut dan semuanya menjadi. Alhamdulillah, syukur sangat.


Setelah roti2 menjadi, saya pula melahirkan seorang bayi lelaki baru yang jaraknya 10 tahun daripada anak bongsu perempuan saya, suami hadiahkan sebuah KA Mixer yang telah lama saya idamkan. Ada kisah di sebalik KA Mixer ni...heee. Ketika hendak bersalin, suami yang kasihan sebab faktor umur saya, ingin membawa saya ke hospital swasta supaya saya mendapat layanan lebih mesra. Tapi saya menolak sebab saya juga takut kalau apa2 berlaku, nanti kena tolak ke hospital kerajaan juga. Lagi pula saya masih yakin jika kita ok, seme nurse dan doktor di hospital kerajaan ok aje. Kalau kita jenis mulut bising, jerit2 nak bagitau sakit...sapa pun rimas dan merungut kut. Hahaha. Alaaa...doc dan nurse profesional la lani. Kat mana pun bersalin, sakitnya camtu jugak kut. Huhu...duk citer pasal bersalin la pulak! Heee...saya kata kat suami, duit belanja nak bayar hospital swasta tu, bagi je kat saya, nanti tau la saya nak guna ke mana...hehehe...Lagi pulak cuti 3 bulan dengan gaji penuh...apa nak fikir lagi. Rehat aje la ngan baby dan anak2. Jadi, akhirnya, kerana menghargai saya kut, suami tanya nak apa lepas bersalin, KA mixer yang saya minta...ada ke orang cam saya...Rasanya orang lain minta gelang emas, rantai emas kut...hihi Itu cerita lama...dah 5 tahun berlalu...baby pun dah nak masuk sekolah dah.




Kakak2 anak didik saya sedang leka membentuk roti ikut citarasa mereka. Waktu ini, kelas sesi pertama buat di kelas Pra Sekolah kami dengan izin bos.



Ini pula kelas kedua, buat di bilik mesyuarat, dengan izin bos jugak. PK2 seme pun join tau. Gelak2 sakan sambil menguli sebab mereka tak nak guna mixer. Nanti kat rumah kena uli juga. Ha, uli jangan tak uli! 


Sesi merasa roti2 buatan sendiri. Alhamdulillah semua puas hati dengan hasil masing2 dan pulang dengan membawa roti buatan sendiri untuk suami dan anak2 di rumah. Cerita masing2, anak2 dan suami kagum dengan roti buatan ibu dan isteri mereka nih. Saya tumpang seronok sama mendengar cerita mereka.


Sesi bergambar reramai.


Nampak wajah2 ceria menayang roti masing2.



Antara roti-roti yang dihasilkan, Roti pintal. Gulung kacang merah. Roti sanggul dll.


Roti benggali. 

No comments:

Post a Comment