Wednesday, November 4, 2015

Waffle Maker Punya Cerita

Assalamualaikum dan selamat pagi. Waktu saya menulis entry ini, pagi ye...Heeee... Hari ini nak berkisah sikit mengenai kegilaan waffle anak2 saya. Walaupun cerita dah lama tapi sentiasa baru pada saya memandangkan sejak anak sulung saya masih di sekolah rendah hinggalah sekarang dah menjadi warga universiti...waffle masih jadi kesukaannya.

Pembaca suka tak waffle...Ada ke yang cari2 macam saya dulu? Mesti adakan? Okey, izinkan saya cerita sedikit hal pencarian waffle maker saya dulu...



Waffle maker jenama Takada ni adalah waffle maker milik saya yang pertama. Waktu tu anak saya belajar di High School Kajang. Saya memang selalu singgah di mana2 pasar raya yang saya jumpa semata2 nak cari benda alah ni. Makan tahun jugalah nak jumpa dia...Tapi sebab nak sangat, akhirnya jumpa juga di Parkson Kajang ketika itu dengan harga RM59.00 sahaja. Tak silap saya tahun 2010. Saya pun teruja la sangat nak masak waffle. maka saya cari la di internet resepi2nya kerana jenama Takada tiada disertakan resepi.



Alhamdulillah. Bolehlah, tapi anak2 tak puas sbb wafflenya nipis. Maka saya cari lagi waffle maker lain. Rujuk internet sana rujuk sini. Ada orang kata, ada jual di Cosway, Best Denki, ada jenama Pensonic dan lain2...tapi tak dapat.



Cari punya cari, nampak fliers Onking kat celah pagar rumah ada jual jenama Kenwood pula. Apa lagi, saya pun pergilah ke cawangan Onking terdekat. Tapi tiada stok sebab tak popular. Tak cari carian orang kata staf di situ. Takpe. Saya order dan dapat selepas satu minggu. Nama dia bukan waffle maker tapi multi snacker. Ada 3 plate...satu utk buat roti sandwich, satu utk waffle dan satu untuk bakar2 ...ayam ke...fish fillet ke atau sate dan yang sewaktu dengannya....plate2 ni boleh dibuka pasang tukar2 ye...harganya ketika itu RM129 kut...ingat2 lupa...tapi tak mahal juga....

Maka, saya pun bereksperimen la dengan kenwood ni pula dengan menggunakan resepi yang ada sbb ia juga datang tanpa buku resepi sebagaimana Pensonic kata orang. Resepi2 waffle sebelum ini ada kat entry terdahulu.

Hummm...hati manusia....hahahah...tak puas hati juga sbb tak garing...tebal sikit drp Takada tp tak garinglah pulak. Dah sudah...huhu...Maka saya cari lagi...oh, jiwa! hahahaha....


Intai sana intai sini, mula berkenalan dengan para penjual barang2 oversea...tanya sana tanya sini, susahnya nak dapat....ada jual tapi tak ada stok....stok dah lama tak datang....stok habis....dll...Suatu hari ada satu penjual barang overseas tu message facebook kata ada bbrp jenama baru tiba...ada JM Posner...ada jenama chef2 terkenal di oversea yang saya lupa namanya...heee...dan saya pun telek la semua tu...pastu saya rasa berkenan dengan JM Posner ni sebab nampak tebal dan cantik. Maka sayapun bayar online yang ini. Tak silap saya harganya RM260.00 sahaja.

Lepas dua tiga hari saya terima barang ini dan terus cuba tak sabar2 tau...hehee...alhamdulillah...puas hati sangat2...garing di luar dan lembut di dalam...sedap gila hasilnya dan anak2 memang suka sangat. Gembirala hati saya. Lama juga saya pakai JM Posner nih.



Waffle maker kat atas ni pula biasa kita lihat digunakan oleh para penjual waffle. Saya pernah tanya herganya. Kalau 2 acuan harganya RM1200 ke atas dan ada juga satu acu. Tapi yang satu acu harganya mahal...lebih RM900...Jadi saya tak beli sebab ia besar dan makan ruang. Saya bukan nak meniaga pun. Cuma nak makan kudap2 anak beranak petang2 atau malam2 tanpa mengira masa.




Ni pula waffle maker jenama Artisan Kitchen Aid. Tapi saya takde beli. Saya lihat ada dijual di Isetan KLCC. kata staf kat situ...susah nak dapat spare parts kalau rosak...Oooo...saya pun tak minat sangat sbb bentuk bulat...saya dah puas hati dengan JM Posner. Waktu tu tak silap saya...harganya sekitar RM700.00 ke RM800.00.

Waffle maker jenama Breville ini pula yang akhir saya miliki. Amboi! Takkan saya ada 4 waffle maker kut. Tak.....sebenarnya, setelah saya ada JM Posner tu, dan saya bawa waffle hasil JM Posner, kawan2 pun pujuk saya untuk beli Takada dan Kenwood...heeee...saya pun letgo lah kat kwn2 rapat dengan harga murah2. Takkan nak simpan banyak2. Saya pun bukan nak guna semua. Kannnn... Akhirnya tinggal satu JM Posner tu aja...


Suatu hari suami saya bawa kami jalan2 dan makan2 di Empire Subang...dah beberapa kali pergi situ, saya hanya masuk Jaya Grocer dan Kedai Buku Popular aje...tak pernah masuk kedai2 elektrik...hari tu (dua tahun lepas) saya intai2 berterapi dan jamu mata di Kedai Elektrik ESH sementara suami melayan anak2 kat dalam kedai mainan...Omak aiiii!!!! Nampak pula la waffle maker ni pulak...ada saiz kecik dan ada saiz besar. saiz kecik ada 2 acuan manakala size besar ada 4 acuan...Mak!!!! Tolong!!!!! cantiknya...bestnya kalau dapat....adoi....Harga yang besar sekitar RM1200 ++ dan saiz kecik sekitar RM950++...Saya tak ingat detaillah yer...



Saya pun bercerita dgn adik promoter kat situ...dia tanya saya, minat ke? Heee...saya senyum aje...pastu dia kata lagi tanpa ditanya...nanti ujung2 tahun ada promosi...harganya murah sikit kak...Hokkeyy...saya senyum aje...Pastu dia minta no contact dan saya tinggalkanlah... sajeeee... hahahaha...



Lepas beberapa minggu...minggu tau, bukan bulan!!! Adik tu call saya...ada stok dengan harga promosi katanya. Kebetulan pula, waktu  itu hampir dengan wedding anniversary saya...Bila sahaja suami bawa makan di luar, dia ajak pergi makan di Empire Gallery lagi....alhamdulillah...selepas makan di Serai, macam biasa dia bawa anak2 kat dalam tu...saya pun apa lagi, terus ke ESH sambil diekori suami...anak2 dijaga si abang...alhmdlh jg...suami tu mmg berhajat nak belikan sesuatu. Bila saya menelek Breville tu, dia senyum...dan tanya...takkan nak benda alah ni lagi? Tak cukup ke? Saya sengih je...kata saya, jangan marah, umi beli umi bayar....tapi alhmdlh....suami bayarkan...syukur sangat...sayang dia...ekeke...



Apa jadi dengan JM Posner kesayangan saya? Alhmdlh...kwn sebelah meja saya pujuk nak JM Posner...dan saya pun mengalah. Letgo lah kat kawan sebelah. Terima kasih CT beli stok akak...heee..tolonglah hati...semoga inilah waffle maker saya yang terakhir sebab inilah waffle maker yang sangat2 puas hati. Boleh kawal suhu, boleh set warna kerak nak terang atau gelap, dan ada setting waffle apa...klasik ke...belgian ke...dll...Dan dia datang dengan buku manual siap resepi serta scoop utk adunan. Alhmdlh. Terima kasih Allah.



Untuk resipi, saya akan post dalam entry seterusnya...in shaa Allah..


1 comment:

  1. Hi kak, apa nama waffle maker yg akk beli boleh setting suhu tu? Boleh share?

    ReplyDelete