Wednesday, November 11, 2015

Mi Goreng Anak Bujang

Alhamdulillah. Anak2 semua ada di rumah termasuk si sulung, Fakhrush yang masih study di UIA...riuh sikitlah rumah. Kalau ada dia, kuat betul makannya. Tapi badan sekeping jugak. Huhu...kadang2 buntu jugak nak masak apa untuk sarapan, makan tengah hari dan malam. Kena fikir selalu nak masak apa. Tapi alhamdulillah, seronok bila tengok dia makan. Selalunya, kalau yang dia suka terutama ayam masak merah, licinlah diratahnya. Mi goreng juga digemari anak2. Nak masak pun tak susah.


Pagi ini, saya masak mi goreng simple aje, guna apa yang ada dalam peti ais. Masih berbaki sedikit udang dan ayam. Mi pun masih ada. Tak sempat nak uli mi homemade, tapi masih ada mi kampung yang sedap. Dapatlah masak untuk bujang sorang tu. Adik2 pula masih bercuti Deepavalli. Alhamdulillah...seronok makan ramai2.

Bahan-bahan mi goreng anak bujang:

1 pek mi 450 - 500gm
2 ketul isi ayam didadu nipis
1 mangkuk isi udang
1 senduk cili kisar
2 ulas bawang putih dimayang
1 mangkuk sayur kobis bulat (kebetulan tiada sawi)...hihi...tu aje sayur yang ada
2 sudu besar sos tiram
2 sudu besar sos tomato
3 sudu besar kicap manis
2 biji telur
Sedikit minyak utk menumis
Beberapa titik minyak bijan
*Tak perlu garam atau gula
1 biji limau nipis (utk perahan ketika makan)


Penyediaan:

Tumis bawang putih hingga wangi...lps tu masukkan cili kisar dan tumis hingga garing
Masukkan udang dan ayam, masak hingga empuk, sekejap je sbb ayam nipis dn udang cepat masak
Masukkan mi...gaul rata
Masukkan semua sos dan gaul lagi
Masukkan telur kat tepi kuali...biar kejap, baru gaul
Akhir sekali baru masukkan sayur dan minyak bijan
Kacau rata hingga mesra
Tutup api dan hidangkan mi dengan hirisan limau nipis

Mi goreng ni jenis menu yang tak susah langsung. Kalau di kedai atau di restoran tu kan, kejap aje masaknya. Pastu kicap yang lebih. Hahaha...adeiii...saya jarang order mi di kedai atau restoran sebab selalu lihat tukang masak tak cuci mi. Koyak pek dan terus masukkan dalam kuali. Geli nak makan. Kalau di rumah...kita cuci dan tos dulu baru masak...barulah kurang rasa kapur atau bahan untuk membuat mi tahan serta pejal.

Okey, kalau anak bujang saya baca coretan saya ni, mesti senyum tu. Heee. Umi tulis dan rekodkan resipi di sini untuk share dengan sesiapa aje yang terbaca. Dan juga untuk korang suatu hari nanti. Kalau umi dah pergi, korang ada sumber rujukan selain daripada koleksi buku2 resepi umi tu. In shaa Allah...

No comments:

Post a Comment