Tuesday, November 10, 2015

Ayam Kampung Gulai Dagang Noxxa Cepat dan Sedap


Ayam gulai dagang...satu menu kesukaan saya. kadang2, kalau tak dapat ikan aya itam...aka tongkol yang pejal tu, saya akan masak lauk ayam dagang untuk dijodohkan dengan nasi dagang. Saya pula sentiasa simpan rempah2 asli Terengganu. kalau balik sana, saya tidak pernah lupa beli rempah...gulai dagang, gulai kawah, kerutuk, opor hitam, kurma nasi minyak atau rempah ros... stok mesti tak putus...nak buat camna...dah memang tekak Terengganu. Saya jarang simpan rempah kari. Rempah kari kalau ada dlm simpanan pun jenama adabi beli paket kecil, sekali sekala pakai. Gulai dagang ni boleh juga dimakan dengan roti benggali atau roti kosong home made...atau roti sandwich...sedap...

Ok...resipi gulai dagang ayam:

1 ekor ayam (saya guna ayam kampung az-zain...kadang2 guna ayam tua)
Santan drp sebiji kelapa
5 sdb cili giling/kisar homemade (saya memang tak guna cili boh siap)
3 sdb rempah gulai dagang (rempah khas dijual paket atau timbang di Terengganu) ~ campur sikit air utk dijadikan pes
8 biji bawang merah*
3 ulas bawang putih*
1/2 inci halia*
1/2 inci lengkuas*
1 keping asam gelugor
Seketul gula melaka dipatahkan drp sekeping besar tu...jgn byk2 sgt...karang terlebih manis
7 biji belimbing buloh (takde pun takpe)
10 bj cili api
garam dan perasa secukupnya
Minyak utk menumis

Ayam dipotong ikut saiz dikehendaki...toskan
Kisar bahan bertanda *
On noxxa setting stir fry...panaskan minyak
Tumis bahan kisar dan cili kisar hingga wangi...dan terbit minyak
Masukkan pes rempah gulai dagang...kacau rata kejap aje...jangan lama nanti hangus pulak
Masukkan santan dan semua bahan lain kecuali belimbing, cili api dan garam serta perasa
Off butang stir fry...tutup periuk. Set tombol ke hp
Set butang hp selama 30 min...biarkan masak
Periuk berbunyi beep...off hp dan release haba...
Set semula ke butang stir fry...tambah garam, dan perasa, atau gula jika suka...keringkan skit kuah kalau ia terlalu cair...
Tarraaaa...siap...



Ini masakan ketika raya korban tempoh hari...alhamdulillah...lambat dapat menulis di sini...jarang2 online lantaran kesibukan kerja perguruan sekarang dan kesibukan menjadi pembantu suami...apapun alhamdulillah, tetap sempat masak untuk keluarga dan kawan2...

No comments:

Post a Comment