Thursday, November 26, 2015

Roti Ciabatta Mudah



Saya teringin sekali membuat sendiri roti ciabatta untuk menyediakan sandwich. Tapi resepi2 buku yang saya ada, prosesnya agak lambat sebab kita perlu menyediakan sourdough dulu yang direhatkan selama 4 ke 5 malam. Nak buat sourdough tak susah sebab ia hanya gabungan tepung, air dan yis. Namun begitu, saya tak sabar nak menunggu lama berhari2. Huhu. Jadi saya intai2 resipi di internet dan menemui satu resipi mudah di blog simbokmasak. Lalu saya cuba resipi ini.

Proses pembuatannya tak sukar sama sekali cuma doh ini agak lembik. Namun, hasilnya tidak mengecewakan. Saya buat 4 biji ciabatta dengan satu adunan ini.

Bahan2 roti ciabatta mudah:
Sumber : simbokmasak

300gm tepung roti
75gm tepung kek
20ml minyak zaitun
12gm yis kering
6gm garam
280ml air




Penyediaan:

Campurkan semua bahan kering ke dalam mangkuk adunan
Mix hingga sebati dengan speed perlahan
Masukkan air dan uli lagi
Akhir sekali, masukkan minyak zaitun
Biar doh naik dua kali ganda anggaran satu jam
Panaskan oven pada suhu 210C
Tabur tepung di permukaan meja kerja
Bubuh adunan doh
Sapu tepung ke tapak tangan (nak pegang doh ni agak mencabar sebab ia sangat lembik...heee)
Bahagikan adunan kepada 4 bahagian sama rata
Bentukkan menjadi bujur dan leper
Susun dalam dulang pembakar
Bakar hingga masak
Sedia dihidangkan
Sedap dibuat sandwich atau dicecah air kopi
Selamat mencuba

No comments:

Post a Comment