Wednesday, November 25, 2015

Laksa Terengganu Guna Spaghetti Enak Sekali



Laksa Terengganu kegemaran saya. Dari kecil sampai ke usia sekarang masih amat menyukai menu ini. Menu nostalgia bagi saya. Laksa di Selangor laksa kering atau laksa basah tetapi bukan laksa segar dari ladang macam di Terengganu. Waktu kecil, biasa lihat jiran saya buat laksa di halaman rumahnya. Buat laksa ramai2 guna acuan tembaga khas. Acuan tembaga tu, atau disebut 'kebok' tak silap saya masih ada dijual di Pasar Payang. Geram nak beli tapi tiada kemahiran nak membuatnya...hahaha...adei...

Sekarang, kalau nak makan laksa Terengganu, saya lebih suka guna spaghetti ala2 laksa Johor. Pada saya lebih enak berbanding laksa kering atau laksa rendam. Kalau balik Terengganu, ada juga saya beli bbrp kg laksa kampung tapi yelah...bukannya tahan bertahun. Heeee.

Resepi saya ini anggaran seperti yang selalu saya masak sebab emak dulu giling semua rempah ratus. Arwah emak bubuh cabe dalam masakan, sejenis rempah jamu jawa tapi saya tak bubuh sebab tak ada stok nih dan macam tak pernah jumpa je kat sini...kalau kat rumah kampung dulu memang mak simpan.


Cabe


Resepi kuah laksa Terengganu resepi arwah emak:

1 peket spaghetti dimasak hingga empuk dan ditoskan (emak guna laksa kampung ori Terengganu)

3 ekor ikan kembong bakar dan ditumbuk halus (untuk aroma yang enak...jgn guna ikan rebus ok tapi kalau nak guna juga tak apa)
1 kg santan beli siap perah
1/2 inci lengkuas*
1/2 inci halia*
1/2 inci kunyit hidup*
1 sudu besar kerisik
1 senduk besar cili kisar
5 ulas bawang merah*
2 ulas bawang putih*
1/2 sudu besar ketumbar**
1/2 sudu besar jintan manis**
1/2 sudu besar jintan putih**
2 biji cabe jawa (arwah emak paggil cabe)**
3 kuntum bunga cengkih
1 batang kulit kayu manis
2 sudu rempah gulai cap ros
Sedikit garam dan perasa

Penyediaan:

Kisar halus bahan bertanda * dengan sedikit air
Sangai bahan bertanda ** dan tumbuk halus atau kisar kering
Tumis bunga cengkih dan kayu manis bersama bahan kisar hingga wangi
Tumis sekali cili kisar hingga terbit minyak
Masukkan rempah kisar kering dan tumis hingga terbit minyak lagi
Masukkan santan
Masukkan isi ikan tumbuk dan gaul rata
Kalau terlalu pekat, boleh tambahkan sedikit air
Masukkan kerisik dan perisakan garam dan perasa
Didihkan sekejap
Tutup api
Sedia untuk dihidang

Ulam-ulaman dan bahan pelengkap lain:

Kacang panjang hiris nipis
Timun dipotong halus
Sedikit daun serai kayu dihiris halus
Sedikit daun kemangidihiris halus
Sedikit daun selasih dihiris halus
Sedikit taugeh dibersihkan ekor dan dibuang kulit
Belacan*
Cili kisar* atau tumbuk keduanya dijadikan sambal belacan





No comments:

Post a Comment