Tuesday, November 10, 2015

Senangin Masak Lemak Merah Simply Sedap


Senangin...ikan yang jarang saya masak. Waktu kecil2 dahulu, selalu arwah emak hidang ikan kembung, selayang aka sardin, tongkol...dan yang lain saya tak berapa nak ingat. Dah jadi suri dapur untuk keluarga kecil saya, ikan kegemaran suami hanya siakap dan kerapu. Saya pula suka gerut-gerut. Alhamdulillah, ada abang kawan sekerja yang selalu ke laut dan dapat ikan segar. Kalau dapat ikan segar, kawan saya akan info kami dulu, kawan2 sekerja...apa lagi, lajulah ordernya. Kami pula tak kisah nak turun ke sekolah walaupun hari dah petang atau cuti untuk ambil ikan2 tersebut.


Lama sungguh tak masak menu ini. Sebenarnya menu ni simple saja tapi mampu membangkit selera. Anak2 saya pula gemar makan ikan, kecuali si abang sulung yang suka menu ayam. Masakan ini pula mudah sangat.

Bahan-bahan:

1 ekor ikan senangin agak besar...disiang dan potong 4
1 labu bawang besar *
4 ulas bawang merah *...nak guna bawang besar semua atau bawang merah semua pun boleh
3 ulas bawang putih *
10 tangkai cili merah rendam air panas dulu * (atau guna 1 senduk cili boh aje pun boleh)
1 inci halia
2 batang serai dititik
2 cawan santan (boleh tukar dgn sekotak 200ml santan kotak)
1 kiub pati ikan bilis
1 keping asam gelugor
Garam secukupnya...


Penyediaan :

Ikan senangin dilumur garam kunyit dan digoreng dahulu...tak perlu garing sangat
Kisar lumat bahan bertanda * dengan sedikit air
Tumis bahan2 tersebut bersama serai hingga wangi
Masukkan santan, asam gelugor dan kiub ikan bilis... kacau rata...didihkan sekejap
Masukkan garam secukup rasa...baru masukkan ikan...
Siram2 kuah ke atas ikan hingga mesra
Tak perlu lama2 sebab ikan dah masak dan kuahnya jangan sampai terbit minyak...
Sedap dimakan dengan nasi putih panas2...
Selamat mencuba...

No comments:

Post a Comment